သူတုိ႕ကဘယ္သူေတြမ်ားလဲဗ်။ေနာက္ၿပီးသူတုိ႕ဘာေတြလုပ္ေဆာင္ၾကတာလဲဗ်။မိတ္ေဆြရဲ႕ေမးခြန္းေတြက စိတ္ဝင္စားစရာေတြပါလား။ ေၿပာရမယ္ဆုိရင္ေတာ့ဒီအေၾကာင္းအရာေတြက ပုံၿပင္ရွည္ၾကီးတစ္ခုလုိပါပဲ။ ဒီေတာ့ ခဏတၿဖဳတ္ထုိင္ၿပီး စကားေၿပာၾကရင္ မေကာင္းဘူးလားဗ်။
သံမာေတးြဦး ၂၈း၁၉-၂၀ တြင္ခရစ္ေတာ္မိန္႕ဆုိခဲ႕သည္မွာ- သင္တုိ႕သည္သြားၾက၍ လူမ်ိဳးတကာတုိ႕ကုိ ငါ၏တပည့္မ်ားၿဖစ္ေစၾကလ်က္ ခမည္းေတာ္၊သားေတာ္၊သန္႕ရွင္းေသာဝိညာဥ္ေတာ္၏ နာမေတာ္ၿမတ္၌သူတုိ႕ကုိ ေဆးေၾကာၾကေလာ။
တမန္ေတာ္ၾကီးမ်ားသည္လည္းမိန္႕ဆုိသည့္အတုိင္းေဆာင္ရြက္ခဲ႕ၾကသည္။သူတုိ႕သည္ အေရွ႕မွအေနာက္၊ေတာင္မွေၿမာက္သုိ႕လမ္းဖြင့္ခဲ႕ၾကၿပီးသူတုိ႕ၾကားသိၾကဳံေတြ႕ခဲ႕ရေသာခရစ္ေတာ္၏ရွင္ၿပန္ ထေၿမာက္ၿခင္းႏွင့္လူသားတုိ႕အားအသက္သစ္ေပးေသာသတင္းေကာင္းကုိေဟာေၿပာခဲ႕ၾကသည္။ႏွဳတ္ေတာ္ ထြက္တရားကုိ ေဟာေၿပာၿခင္းသည္ သူတုိ႕၏တာဝန္ႏွင့္ ရည္မွန္းခ်က္ၿဖစ္သည့္အတုိင္း ေဟာေၿပာခဲ႕ၾကသည္။ ဒါ့အၿပင္ခရစ္ေတာ္၏နာမေတာ္ၿမတ္၌အၿခားပုဂၢိဳလ္မ်ားကုိလည္းသူတုိ႕ကဲ႕သုိ႕လုပ္ေဆာင္ရန္အခြင့္အာဏာေပးခဲ႕သည္။ထုိေၾကာင့္ႏွစ္ေတြၾကာလာသည္ႏွင့္အမွ်၊ရာစုေတြတစ္ခုၿပီးတစ္ခုၿဖတ္ေက်ာ္လာၿပီးႏွဳတ္ေတာ္ထြက္တရားေတာ္သည္ကမၻာတဝွမ္းလုံး၌ပဲ႕တင္ထပ္လာခဲ႕ေတာ့သည္။ခရစ္ေတာ္၏တပည့္မ်ားလည္းတုိးပြားလာခဲ႕ၿပီး ကမၻာေပၚတြင္အမ်ားဆုံးမွာခရစ္ယာန္မ်ားပင္ၿဖစ္လာေတာ့သည္။ဥေရာပတုိက္တစ္ခုလုံးသည္ခရစ္ယာန္မ်ား ေေဒသဟုပင္လူသိမ်ားလာခဲ႕သည္။
သုိ႕ေသာ္လည္း ႏွဳတ္ေတာ္ထြက္တရားကုိေဟာေၿပာၿခင္းသည္ တစ္ၾကိမ္တစ္ခါတည္းႏွင့္ လုပ္ေဆာင္ရသည့္ အရာမဟုတ္ေပ။ ဤအတုိင္းသာဆုိလွ်င္ေတာ့ ယုံၾကည္ၿခင္းကုိ လက္ခံၿပီး တုိးတက္ၿပီးသည္ႏွင့္ တစ္သက္စာၿပီးၿပီဟု ဆုိရလိမ့္မည္။ သုိ႕ေသာ္လည္း ယုံၾကည္ၿခင္းသည္ ဝိညာဥ္၏အသက္ဆုိသည္ထက္ ခႏၱာ၏အသက္ဟုဆုိရလိမ့္မည္။ ၎တြင္ ဒီေရကဲ႕သုိ႕အတက္အက်တုိ႕ရွိၿပီး အတားအဆီးမ်ား၊ အႏၱရာယ္မ်ားႏွင္း ဝုိင္းရံေနသည္။ ထုိေၾကာင့္ အၿမဲတမ္းခြန္အားယူလ်က္၊ အၿမဲတမ္းၿပန္လည္သုံးသပ္လ်က္ ေပ်ာက္ဆုံးလွ်င္ပင္ ၿပန္ေတြ႕ေအာင္ၾကိဳးစားရလိမ့္မည္။
ယုံၾကည္ၿခင္းလမ္း၌ ေလွ်ာက္လွမ္းရာတြင္ ေန႕စဥ္ပုံမွန္ၾကဳံေတြ႕ေနရေသာ သာမန္အတားအဆီးမ်ား၊ ဥပမာ-အၿပစ္၌ယိမ္းယုိင္ၿခင္း၊ အေႏွာက္ယွက္မ်ား၊ အၿပစ္ၿပဳမိရန္ အခြင့္အခါမ်ားႏွင့္ သဘာဝပ်က္စီးရာ ပ်က္စီးေၾကာင္းမ်ား အၿပင္ ဘုရားသခင္၏လူမ်ိဳးမ်ား၌ရွိေသာ ယုံၾကည္ၿခင္းသည္ တစ္ခါတစ္ရံ ၿပင္ပဖိအားမ်ားၿဖင့္ တုိက္ခုိက္ခံေနရတတ္သည္။ ခရစ္ယာန္အသက္တာၿဖင့္ေနထုိင္ၿခင္းႏွင့္ ၎ကုိနားလည္သေဘာေပါက္ၿခင္းတုိ႕သည္ ထုိကဲ႕သုိ႕ေသာ ရွုပ္ေထြးေစသည့္ အေၾကာင္းတရားမ်ားေၾကာင့္ အသင္းေတာ္၏ဘဝအသက္တာအား တၿဖည္းၿဖည္းထိခိုက္ေစသည္။
ယုံၾကည္ၿခင္း၏အဓိက ရန္သူမွာ အယူဝါဒလြဲမွားၿခင္း (heresy) ပင္ ၿဖစ္သည္။ ဆုိလုိသည္မွာ-အသင္းေတာ္၏ မူရင္းယုံၾကည္ခ်က္ဝါဒမွ ဆန္႕က်င့္ၿပီး ေဟာေၿပာသြန္သင္ၿခင္း၊ က်င့္ၾကံေနထုိင္ၿခင္း၊ မိမိဘာသာ စိတ္ထင္ရာ ယုံၾကည္ၿခင္းပင္ ၿဖစ္သည္။ ၎အယူဝါဒလြဲမွားမွဳ႕မ်ားသည္ အသင္းေတာ္သမိုင္း၌ မၾကာခဏေပၚေပါက္လာတတ္သည္။ အမိအသင္းေတာ္၏ သြန္သင္ၿခင္းမ်ားကုိ ဆန္႕က်င့္စြာ ဝိညာဥ္မ်ားကုိ စစ္မွန္သည့္ခရစ္ယာန္အယူဝါဒမွ အေဝးသုိ႕ဆြဲေခၚေနၾကသည္။
(၁၂) ရာစုႏွင့္ (၁၃) ရာစုႏွစ္တုိ႕သည္ ဥေရာပ၌ ယုံၾကည္ၿခင္းၿပင္းထန္သည့္ ရာစုႏွစ္မ်ားဟု ဆုိရလိမ့္မည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ အယူအဆလြဲမွားမွဳ႕မ်ားလည္း ၿပန္႕ႏွံ႕ၿပီး ဘုရားသခင္၏လူမ်ိဳးမ်ားအား ပ်က္စီးၿခင္းသုိ႕ ဆြဲေခၚေနၾကည္သည္ကုိ ေတြ႕ၿမင္နုိင္သည္။ တစ္ခုေသာဝါဒပ်က္မွဳ႕မွာ အာဘီဂ်န္းစီယမ္း(Albigensian) ဟုေခၚသည္။ (၎သည္ ၿပင္သစ္ၿပည္ေတာင္ပုိင္း၊ လန္ဂြါေဒါ့နယ္၊ အာဘီၿမိဳ႕မွစတင္ေသာေၾကာင့္ အာဘီဂ်န္းစီယမ္းဟု ေခၚရၿခင္းၿဖစ္သည္။) အာဘီဂ်န္းစီယမ္းတုိ႕သည္ ေရွးမနီခီယမ္းတုိ႕ယုံၾကည္သည့္အတုိင္း ဖန္ဆင္းၿခင္းနိယာမႏွစ္ခုကုိ ယုံၾကည္ေနၾကသည္။တစ္ခုသည္ေကာင္းသည္။က်န္တစ္ခုသည္ဆုိးသည္။ထုိ႕အတူဝိညာဥ္ေရးသည္အေကာင္းတရားၿဖစ္သည္။အၿခားေလာက ရုပ္ဝတၳဳမ်ားသည္ အဆုိးတရားၿဖစ္သည္။ ရုပ္ဝတၳဳတုိင္းသည္ အဆုိးတရားၿဖစ္သည္ဆုိကတည္းက လူသားသည္ မိမိကုိယ္ကုိအဆုိးတရားဦးစီးေသာ ခႏၱာ၏အက်ဥ္းေထာင္သားၿဖစ္ေနေတာ့မည္။ သူ၏တစ္ခုတည္းေသာ ကယ္တင္ၿခင္းေမွ်ာ္လင့္ခ်က္သည္ ရုပ္ဝတၳဳမ်ားအားလုံးကုိ ၿငင္းပယ္ စြန္႕လြတ္မွသာ ၿဖစ္ေတာ့မည္။ ဒါမွ ဝိညာဥ္ေရးသက္သက္သာ ၿဖစ္ေတာ့မည္ဟုေလ့က်င့္ခဲ့ၾကသည္။ ၎အာဘီဂ်န္းစီယမ္းတုိ႕သည္ ဓမၼာက်မ္းစာ၏ အစိတ္အပုိင္းတစ္ခ်ိဳ႕ကုိ လက္ခံလ်က္ မိမိတုိ႕ကုိယ္ကုိ ခရစ္ယာန္မ်ားဟု ေၾကြးေၾကာ္ၾကသည္။ သူတုိ႕၏ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ၿပီးၿပည့္စုံသူမ်ား ဟုအသိမ်ားၿပီး ဘုရားသခင္၏စစ္မွန္ေသာ ကုိယ္စားလွယ္သန္႕သန္႕ဟု မွတ္ထင္ၾကသည္။သူတိုု.သည္ၿခိဳးၿခံမူကိုက်င့္ၾကံၿခင္းအားၿဖင့္ဖိနပ္မစီးဘဲလွည့္လည္ကာ သူတုိ႕၏ခရစ္ယာန္ဂုိဏ္းခြဲအေၾကာင္းကုိေဟာေၿပာခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုိ႕တရားေဟာရာတြင္ အသင္းေတာ္၏အခြင့္အာဏာႏွင့္ သြန္သင္ခ်က္မ်ားကုိေဝဖန္႕ရွုံ႕ခ်တုိက္ခုိက္ခဲ့ၾကသည္။ ကာသုိလ္လိပ္ဘာသာဝင္မ်ားအားေသြးထုိးခဲ့ၾကသည္။သူတုိ႕သြားေလရာတုိင္းတြင္ထုိအတုိင္းပင္ ၿပဳလုပ္ေနၾကေတာ့သည္။
အခုေတာ့ ဒီေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မဲ႕ေနတဲ႕အေၿခေနဆုိးကေန လြတ္ေၿမာက္ၿပီးဘုန္းတန္ခုိးၿမင့္လာခ်ိန္တစ္ခု အသင္းေတာ္၏သမိုင္းတြင္ ဘုရားသခင္၏ကူညီမစၿခင္းၿဖင့္ ၿပန္လည္အသက္ဝင္လာခဲ႕သည္။ အၿဖစ္ပ်က္မ်ားသည္ ဆက္စပ္မွုမရွိဟုထင္ရေသာ္လည္း ပုပ္ရဟန္းမင္းၾကီး တတိယေၿမာက္အင္းနုိးဆင့္ (Innocent) သည္ ထုိအာဘီဂ်န္းစီယမ္းတုိ႕နယ္မ်ား၌ ၿပသနာမ်ားေၿဖရွင္းရန္စိ္န္ေဒါမီနစ္ဂူစ္မာန္ (St. Dominic of Guzman) ကိုေစလႊတ္ခဲ့သည္။
၎တာဝန္သည္ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲေရာက္လာခဲ့ေသာ္လည္း စိန္ေဒါမီနစ္သည္ အဆင့္သင့္ၿဖစ္ေနခဲ႕သည္။ စိန္.ေဒါမီနစ္အား ၁၁၇၀ခုႏွစ္တြင္ စပိန္နုိင္ငံ၊ကာလယ္ရုလ္ဂါနယ္ရွိ ရဲတုိက္ေဟာင္းတြင္ ေမြးဖြားခဲ႕သည္။ အနီးနားၿမိဳ႕ရွိ သူ၏ဦးေလးဘုန္းေတာ္ၾကီးသည္ သူ႕အား ပညာဆည္းပူးရန္ ေထာက္ပံ့ခဲ႕ၿပီး ဗလင္စီယာတကၠသုိလ္တြင္ ဆက္လက္ဆည္းပူးခဲ႕သည္။ တကၠသုိလ္ ပထမ (၆) ႏွစ္တြင္ ေခတ္သစ္သိပၸံဘာသာရပ္မ်ားကုိ ေလ့လာခဲ႕ၿပီး ေနာက္ထပ္ (၄)ႏွစ္တြင္ဘုရားသခင္ႏွင့္ တရားေတာ္အေၾကာင္း (Theology)ႏွင့္ က်မ္းစာမ်ားကုိ ေလ့လာခဲ႕သည္။ ဘုန္းေတာ္ၾကီးတစ္ပါးအၿဖစ္ သိကၡာခံယူခဲ႕ၿပီးေနာက္၊ အုိစမာၿမိဳ႕ရွိ ဘာဂုိကက္သီၿဒၵရယ္တြင္ ပုံမွန္ဝိနည္းေတာ္ဝင္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအဖြဲ႕၌ ဝင္ေရာက္ခဲ႕သည္။ ဤတြင္ စာဂ်ပို္းဘာသာေရးပါရဂူၾကီးသည္ ဘာသာေရး၌ ေတြးေခၚေထာက္ရုူွွွွ႕ေသာ သီးသန္႕ဘဝၿဖင့္ေနထုိင္ရင္း တရားေတာ္၏ လူစစ္စစ္ၿဖစ္လာခဲ႕သည္။
ထုိကဲ႕သုိ႕ေသာ ပညာေရး၊ ဝိညာဥ္ေရးပုိင္းတြင္ နက္ရွုိင္းစြာၾကိဳးစားၿပင္ဆင္ၿပီးခ်ိန္ စိန္ေဒါမီနစ္အသက္ (၃၀) ဝန္းက်င္တြင္ တမန္ေတာ္တစ္ဦးကဲ႕သုိ႕ပင္ၿဖစ္လာခဲ႕သည္။ ဒါဟာ ပုပ္ရဟန္းမင္းၾကီးအသိမွတ္ၿပဳထားေသာ အသင္းဂုိဏ္းမ်ားႏွင့္ မသက္ဆုိင္ပါ။ သုိ႕ေသာ္ သူ၏ဘဝတြင္ ေခၚေတာ္မူၿခင္းအသစ္ရရွိ္ခဲ႕ၿခင္းပင္ၿဖစ္သည္။ ေဒါမီနီကန္ေရွးထုံးမ်ားေၿပာၿပခ်က္အရ စိန္ပီတာႏွင့္စိန္ေပါလူးသည္ ရူပါရုံ၌ သူ႕အားေတာင္ေမႊးတစ္ေခ်ာင္းႏွင့္ စာအုပ္တစ္အုပ္ေပးၿပီး သြား၍ေဟာေၿပာေလာ ဟုမိန္႕ဆုိခဲ႕သည္။
အာဘီဂ်န္းစီယမ္းတုိ႕၏ သြန္သင္ခ်က္မ်ားႏွင့္ နည္းလမ္းမ်ားအား ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္လာေသာအခါ စိန္ေဒါမီနစ္သည္ ၎တုိ႕အား ၎တုိ႕နယ္ေၿမေပၚတြင္ ရင္ဆုိင္ရန္ဆုံးၿဖတ္ခဲ႕သည္။ သမၼာက်မ္းစာေတာ္မ်ား၊ သီအုိလုိဂ်ီ How do we call theology in Myanmar?ႏွင့္ အသင္းေတာ္သမုိင္းေၾကာင္းမ်ားအား လူထုစကားရည္လုပြဲမ်ားၿပဳလုပ္ၿပီး ရုိးရွင္းေသာလူမ်ားအား အယူဝါဒရွုပ္ေထြးေစေသာ ဤဘာသာပ်က္မ်ား၏ မ်က္ႏွာဖုံးမ်ားကုိ ခြာခ်ေပးခဲ႕သည္။ ဒါတင္မက၊ ေၿခလ်င္ခရီးႏွင္လ်က္ ဆင္းရဲၿခိဳးၿခံၿခင္း၌လုံးဝေနထုိင္ကာ တရားေတာ္၏ ႏွိမ့္ခ်ၿခင္းသည္ အေပၚယံၿပင္ပရုပ္ဝတၳဳမ်ားတြင္ မဟုတ္ဘဲ ႏွလုံးသားမွလာ၍ ခရစ္ေတာ္အား ရုိးရွင္းစြာအတုယူက်င့္ၾကံၿခင္းပင္ ၿဖစ္ေၾကာင္းၿပသခဲ႕သည္။
သူ၏ဘဝတြင္ ၾကဳံေတြ႕ရေသာအႏၱရာယ္အတြက္ သူ၏နည္းလမ္းမွာ အလြန္ပင္ေအာင္ၿမင္သည္။ အႏၱရာယ္တုိင္းကုိလည္း စိတ္ေအးသက္သာစြာႏွင့္ ၾကိဳတင္ၿပင္ဆင္ထားမွဳ႕ရွိေသာ လူတစ္ေယာက္၏ ႏွလုံးသားကဲ႕သုိ႕ ေပ်ာ္ရႊင္စြာရင္ဆုိင္ခဲ႕သည္။ ထုိထက္ပင္ပုိ၍ စိတ္အားထက္သန္ၿပီး တရားေတာ္ႏွင့္ အသင္းေတာ္အတြက္ မိမိ၏အသက္ ေပးရန္အဆင့္သင့္ရွိသူၿဖစ္သည္။
သုိ႕ေသာ္လည္း သူ၏တစ္ကုိယ္ေတာ္ေဆာင္ရြက္ခ်က္တုိ႕သည္ မည္မွ်ပင္ ေအာင္ၿမင္သည္ၿဖစ္ပါေစ၊ ၎သည္ တစ္ေယာက္တည္းလုပ္ေဆာင္ရန္အတြက္ အလြန္ေလးေသာဝန္တစ္ခုဆုိသည္မွာ ေသခ်ာပါသည္။ တရားေဟာ ရဟန္းေတာ္မ်ား ပုိ၍လုိအပ္လာသည္။ တရားေဟာရဟန္းေတာ္မ်ားလည္း စိန္ေဒါမီနစ္ကဲ႕သုိ႕ စိတ္ဓာတ္ရွိခဲ႕ၾကသည္။ ေန႕ရက္တုိ႕ၿဖတ္သန္းလာၿပီး အခ်ိဳ႕လူငယ္မ်ား သူႏွင့္အတူ ပူေပါင္း၍ လတ္တေလာတာဝန္အတြက္ ေပးဆပ္ခဲ႕ၾကသည္။ တရားေဟာရဟန္းေတာ္မ်ားအဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု တည္ေထာင္ခဲ႕ၾကသည္။ ဤသည္မွာ အသင္းဂုိဏ္း စတင္ေပၚေပါက္လာပုံပင္ၿဖစ္သည္။ တရားေဟာရဟန္းေတာ္မ်ားအသင္းဂုိဏ္း(Order of Preachers) ဆိုသည့္ အမည္မွာ ပုပ္ရဟန္းမင္းၾကီး တတိယေၿမာက္ေၾသာေနာရီးအုစ္ ေပးခဲ႕ေသာ တရားဝင္အမည္ၿဖစ္ၿပီး ေဒါမီနီကန္ဆုိသည္မွာ စိန္ေဒါမီနစ္ ေနာ္လိုက္မ်ားကို ေခၚေ၀ၚၿခင္းၿဖစ္ပါသည္။ အသင္းဂုိဏ္းသည္ အတက္အလက္ခြဲမ်ားေမြးဖြားခဲ႕သည္ကုိလည္း သိထားေစခ်င္ပါသည္။
(၁) Friars (Priests and brothers) (ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ ကုိရင္မ်ား)
(၂) Contemplative Nuns (တရားေထာက္ရွု႕ေသာ သီလွရွင္မ်ား)
(၃) Sisters of the Active- life (တက္ၾကြေသာ သီလွရွင္/စစၥတာမ်ား)
(၄) Lay Dominicans (လူဝတ္ေဒါမီနီကန္)
(၅) Secular Institutes and Confraternities (အၿခားသီးသန္႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ပညာေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ား) ဟူၿဖစ္ပါသည္။
၎တုိ႕အားလုံးကုိ ေပါင္းစပ္၍ ေဒါမီနီကန္မိသားစုဟု ေခၚဆုိပါသည္။
ေဒါမီနီကန္အသင္းသည္ အသင္းဂုိဏ္းၾကီး (Order) တစ္ခုၿဖစ္သည္။ အၿခားအသင္းဂုိဏ္းၾကီးမ်ားနည္းတူ အေၿခခံရည္မွန္းခ်က္မ်ား ၿဖစ္သည့္ “ခရစ္ေတာ္ေနာက္သုိ႕ လုိက္ၿခင္း” အား ဆင္းရဲၿခိဳးၿခံၿခင္း၊ သန္႕ရွင္းၿဖဴစင္ၿခင္း ႏွင့္ နာခံၿခင္းတုိ႕ကုိ က်င့္ၾကံၿခင္းအားၿဖင့္ ေနထုိင္ၾကသည္။
-၎သည္ တရားေဟာအသင္းဂုိဏ္းၿဖစ္သည့္အေလ်ာက္ တရားေဟာၿခင္းသည္ ကၽြႏု္ပ္တုိ႕၏အဓိက ပန္းတုိင္ၿဖစ္ၿပီး အသင္းေတာ္အတြင္းရွိ အသင္းဂုိဏ္း၏ ရည္မွန္းခ်က္ၿဖစ္သည္။
No comments:
Post a Comment